Musik i reklam

Reklam som kombineras med musik gör företag mer minnesvärda än de företag som har reklam som endast består av tal eller bilder. Då företag använder musik i sin reklam är det också företaget som blir ihågkommen om musiken fastnar och det kan sitta i under en längre tid. Den musik som har visat sig vara mest populär i reklam och som ger störst effekt av detta fenomen är popmusik. Musiken kan vara egenkomponerad likväl som en känd låt som antingen är en nykomling, eller ”en gammal goding”. Om man plötsligt hör ”på torsdag äts det ärtsoppa, på lördag är det fest, men fredag är ändå den dagen som känns bäst…” då tänker de allra flesta på ett känt livsmedelsföretag. Hör man istället Tommy Nilssons låt ”Dina färger var blå” är chansen stor att man tänker på ett ölmärke.

En bra reklamlåt fastnar

För att man ska få till en bra reklam för sitt företag handlar det om att starta i rätt ände. Först skall det skapas en företagsfilm som visar vad för slags företag det rör sig om. Det gäller att komma på hur man vill att företaget ska uppfattas och vad för känsla man vill att mottagaren skall få av videon. När dessa är uttänkta kan man börja fundera på om man vill skriva musiken till reklamen själv, eller om det passar bättre med en redan befintlig låt. Oavsett hur man går tillväga kommer det generera i en kostnad, men denna kostnaden bör ses som tillfällig med tanke på att reklam med musik blir bättre mottagen och ihågkommen än reklam utan musik. Musiken i reklamen kan alltså leda till att företaget säljer bättre än det företag som inte använder sig av musik. Hör en person en låt i en reklam som denne tycker mycket om kan det innebära att låten spelas ofta och omedvetet blir företaget top of mind när det är dags för personen i fråga att använda sig av den tjänst eller produkt som företaget marknadsförde i sin reklam.

Även en dålig låt kan vara bra

Dålig eller catchig?

Tro dock inte att bäst låt vinner, för även en dålig låt kan bli ihågkommen. Har man väl skaffat sig en signaturmelodi kan det vara mer effektfullt att låta denna fortsätta vara en del av företaget än att plötsligt byta till en ny låt som passar dagens öron bättre. Är den catchig kan den ändå ha stor inverkan. pop är vanligast i reklam och det gäller även om företaget har valt att den mer catchiga varianten eller en mer populär låt som mottagaren lyssnar på flera gånger om. Skall man ut och resa är det lätt att minnas en hemsida som samlar flygavgångar från flera bolag och som plockar fram bästa pris och tid på vald resa, detta på grund av att vi hört deras catchiga reklammusik under flera år. Lokalt runt om i Sverige finns det även flera melodier som passar in på denna kategori med företag som skaffat sig en signaturmelodi som följt med i många år. Börjar man tänka efter kommer man enkelt på flera lokala favoriter som man trots dess bra-dåliga melodi hoppas alltid kommer finnas kvar.